Do 17 czerwca 2023 r. jako materiały referencyjne zostały wybrane następujące źródła:

  • Tramwaje i autobusy miejskie w Warszawie. Przewodnik oficjalny, 1925, Warszawa, https://polona.pl/preview/84667384-19a9-46bf-994e-a0aa3bf6b7d9
  • „Grafika przystankowa” z 1994 roku, zawierająca schematy istniejących zespołów przystankowych z dokładnym rozmieszczeniem każdego przystanku
  • Baza Rozkładów Jazdy Zarządu Transportu Miejskiego pobrana 1 czerwca 2023

Opracowanie danych

Przewodnik z 1925 roku wskazywał precyzyjnie lokalizację przystanku (przed lub za skrzyżowaniem), jednak w wielu miejscach zdarzały się rozbieżności. W celu usystematyzowania nazw przystanków bądź ich lokalizacji dokonano szczegółowej analizy opisów i map poszczególnych linii. Po porównaniu ich wybrano najczęściej pojawiające się nazwy.

LiniaJestInne wersjeWersja wspólnaUwagi
OEkspedycjaPl. Zbawicieladodano uwagę dla przystanku Pl. Zbawicieladla linii O: Ekspedycja
Okropka w rejonie pl. Krasińskich, brak nazwy w spisie przystanków Pl. Krasińskich 
O, 4w spisie przystanków zamienione między sobą nazwy przystanków Miodowa i Długaprzystanek w kierunku północnym: Długa, przystanek w kierunku południowym: Miodowaprzyjęto nazewnictwo z innych linii 
Okropka w rejonie skrzyżowania Nowego Światu i ul. Książęcej w kierunku północnym, brak nazwy w spisie przystankówNowy ŚwiatNowy Świat 
Okropki w rejonie skrzyżowania pl. Trzech Krzyży i ul. Hożej w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystankówdla innych linii również występują kropki w tych miejscach bez nazw w spisie przystanków, ale można przypuszczać, że nie powinno ich być ze względu na zbyt małą odległośćkropki usunięto 
Okropki przystanków Nowowiejska, Al. Ujazdowskie i Służewska prawdopodobnie naniesiono jedno skrzyżowanie za daleko kropki przesunięto w pobliże skrzyżowania z ul. Służewską 
Ojedna kropka w rejonie ul. Służewskiej, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
PEkspedycjaw nagłówku: PowiślePowiśle, dodano uwagędla linii P: Ekspedycja
Pbrak kropki dla przystanku Dobra w jednym kierunkuz przystanku w dwóch kierunkach korzystają tylko linie tramwajoweoznaczenie obu przystanków jako tramwajowe 
Pkropka w rejonie skrzyżowania ul. Nalewki i Gęsiej w kierunku wschodnim, brak nazwy w spisie przystanków dla obu kierunków Nalewki 
Pkropka w rejonie skrzyżowania ul. Dzikiej i Gęsiej w kierunku północnym, podana nazwa Nalewki Gęsia 
Pkropka w rejonie skrzyżowania ul. Dzielnej i Dzikiej w kierunku wschodnim, podana nazwa Gęsia Dzika 
Pkropka w rejonie skrzyżowania ul. Karmelickiej i Dzielnej w kierunku północnym, podana nazwa Dzika Dzielna 
P, 2brak kropki dla przystanku Leszno naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Solnej i Leszno w kierunku północnym 
Pkropki w rejonie pl. Grzybowskiego w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków Pl. Grzybowski 
Pkropki w rejonie skrzyżowania ul. Solec i ul. Dobrej w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków Wiadukt 
1kropka w rejonie pl. Unii Lubelskiej w kierunku wschodnim, brak nazwy w spisie przystanków Pl. Unji Lubelskiej 
1Łazienkidla innych linii Łazienki lub Al. UjazdowskieŁazienkirównież jako: Al. Ujazdowskie
1Ekspedycjaw nagłówku: PowązkiPowązki, dodano uwagędla linii 1 i 8: Ekspedycja
2Ekspedycjaw nagłówku: CzerniakówCzerniaków, dodano uwagędla linii 2: Ekspedycja
2brak kropek dla przystanków Szosa Siekierki w obu kierunkach naniesiono kropki naprzeciw siebie w pobliżu skrzyżowania ul. Czerniakowskiej z ul. Wolickąlokalizacja orientacyjna
2kropka w rejonie skrzyżowania ul. Czerniakowskiej i ul. Ludnej w kierunku północnym, brak nazwy w spisie przystanków kropkę usunięto 
2kropka w rejonie skrzyżowania Nowego Światu i ul. Książęcej w kierunku południowym jako Pl. 3 Krzyżydla innych linii KsiążęcaKsiążęca 
2Królewskadla innych linii Grzybowska lub KrólewskaGrzybowskarównież jako: Królewska
2, 4brak kropki dla przystanku Ekspedycja dodano uwagę dla przystanku Pl. Muranowski przy ul. Nalewkidla linii 2 i 4: Ekspedycja
3Ekspedycjadla innych linii Pl. Unji Lubelskiejdodano uwagę dla przystanku Pl. Unji Lubelskiej w kierunku północnym przed skrzyżowaniem z ul. Bagateladla linii 3, 10, 14, 18, 20: Ekspedycja
3w spisie przystanków przystanki Miodowa i Długa zostały zapisane jako Długa w obu kierunkachprzystanek w kierunku północnym: Długa, przystanek w kierunku południowym: Miodowaprzyjęto nazewnictwo z innych linii 
4kropka w rejonie skrzyżowania Nowego Zjazdu i Krakowskiego Przedmieścia w kierunku zachodnim, brak nazwy w spisie przystanków Miodowa 
4brak kropek dla przystanków Dworzec Wschodni w obu kierunkach naniesiono jedną kropkę w pobliżu dworcalokalizacja orientacyjna, obowiązuje w obu kierunkach
4brak kropek dla przystanków Ekspedycja w obu kierunkach naniesiono jedną kropkę w pobliżu dworcalokalizacja orientacyjna, obowiązuje w obu kierunkach
5brak kropki dla przystanku Karolkowa w kierunku wschodnim naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Wolskiej i Karolkowej w kierunku wschodnim 
5brak kropki dla przystanku Mirowska w kierunku wschodnim naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Chłodnej i Mirowskiej w kierunku wschodnim 
5jedna kropka w rejonie ul. Bielańskiej dla przystanku Bielańska, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
5jedna kropka na pl. Teatralnym, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
5Pl. Zamkowydla innych linii Miodowa lub Pl. ZamkowyMiodowarównież jako: Pl. Zamkowy
7brak kropki dla przystanku Rogatka naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Radzymińskiej z torami kolejowymilokalizacja orientacyjna
8Grzybowskadla innych linii Królewska lub GrzybowskaKrólewskarównież jako: Grzybowska
9Ekspedycjadla innych linii Młynarskadodano uwagę dla przystanku Młynarska w kierunku wschodnim przed skrzyżowaniem z ul. Młynarskądla linii 9, 16: Ekspedycja
9brak kropki dla przystanku Gazownia naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Bema z ul. Dworskąlokalizacja orientacyjna
12brak kropek dla wszystkich przystanków wykorzystano oznaczenia dla innych linii 
12brak kropki dla przystanku Pętlicadla innych linii Ekspedycjadodano uwagę dla przystanku Ekspedycjadla linii 12: Pętlica
14kropka w rejonie skrzyżowania ul. Nalewki i ul. Bielańskiej w kierunku południowym, brak kolejnej nazwy Tłomackie w spisie przystanków kropkę usunięto 
14Ekspedycjadla innych linii Dworzec Gdańskidodano uwagę dla przystanku Dworzec Gdańskidla linii 14, 17: Ekspedycja
15Ekspedycjadla innych linii Pl. Teatralnydodano uwagę dla przystanku Pl. Teatralnydla linii 15, 21, 23: Ekspedycja
15jedna kropka przed dw. Gdańskim, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
15brak kropek dla wszystkich przystanków od dw. Gdańskiego na północ  lokalizacja orientacyjna, obowiązuje w obu kierunkach
16Królewska jako osobny przystanek w kierunku południowym na ul. Królewskiejdla innych linii tylko jeden przystanek na ul. Granicznej jako Grzybowska lub Królewskadodano kropkę z nazwą Królewska 
16Hale Mirowskiedla innych linii MirowskaMirowskarównież jako: Hale Mirowskie
17kropka w rejonie skrzyżowania ul. Topolowej z ul. Nowowiejską kierunku północnym, brak nazwy w spisie przystanków Topolowa 
17kropki w rejonie pl. Politechniki w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków Pl. Politechniki 
19, 20w spisie przystanków zamienione między sobą nazwy przystanków Senatorska i Daniłowiczowskaprzystanek w kierunku północnym: Daniłowiczowska, przystanek w kierunku południowym: Senatorskaprzyjęto nazewnictwo z innych linii 
20Dworzec Głównydla innych linii Al. JerozolimskieAl. Jerozolimskie 
20Rogatka Wolska (dawn.) róg Okopowejdla innych linii TowarowaTowarowa 
21brak kropek dla przystanków Strzelecka i Konopacka naniesiono kropki w pobliżu skrzyżowania ul. 11 Listopada z ul. Konopackąlokalizacja orientacyjna
21jedna kropka w rejonie ul. Kowieńskiej, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
21jedna kropka w rejonie ul. Ś-go Wincentego, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
21jedna kropka w rejonie cmentarza żydowskiego, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
21jedna kropka w rejonie cmentarza bródnowskiego, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
21jedna kropka w rejonie ul. Syrokomli, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
21brak kropki dla przystanku Poborzańska w kierunku północnym naniesiono kropkę naprzeciw przystanku Białołęcka w kierunku południowym 
23jedna kropka w rejonie ul. Grabowskiej, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagęobowiązuje w obu kierunkach
23brak kropek dla przystanków Cm. Prawosławny w obu kierunkach naniesiono jedną kropkę w pobliżu wejścia na cmentarzobowiązuje w obu kierunkach
23brak kropek dla przystanków Baltazara w obu kierunkach naniesiono jedną kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Wolskiej z ul. Baltazaraobowiązuje w obu kierunkach
23brak kropek dla przystanków Cm. Katolicki w obu kierunkach naniesiono jedną kropkę w pobliżu wejścia na cmentarzobowiązuje w obu kierunkach
Abrak mapy dla linii A naniesiono kropki w orientacyjnych lokalizacjachlokalizacja orientacyjna
3brak mapy dla linii A naniesiono kropki w orientacyjnych lokalizacjachlokalizacja orientacyjna

Dla przystanków obsługiwanych przez tramwaje i autobusy wprowadzono oznaczenie wspólne: kropkę z literami T/A.

Przewodnik z 1925 roku opisuje precyzyjnie wszystkie linie tramwajowe: 1-12 i 14-23 (nie było wówczas linii 13) oraz O i P. Dość pobieżnie zostały omówione linie podmiejskie: tramwajowa A i autobusowa 3, dla których nie przygotowano map. W dodatku, pierwsza z linii ma wskazane tylko dwa przystanki: Opaczewska i Okęcie. Poszukując informacji na temat jakiegokolwiek centrum Okęcia, należy sugerować się jego rozwojem w tamtych latach i powstaniem fabryki samolotów i silników lotniczych, która mogła generować duże potoki pasażerskie w komunikacji miejskiej. Budynek dawnej Wytwórni Silników nr 1 Polskich Zakładów Lotniczych znajduje się po dziś dzień przy al. Krakowskiej 110/114 i okolice tego budynku przyjęto za lokalizację przystanku linii podmiejskiej. Także nazwy przystanków linii 3 odnoszą się do obiektów, których próżno dziś szukać w terenie, np. „garb. Br. Jeronim”, co mogło oznaczać prawdopodobnie garbarnię, jednak szybka kwerenda internetowa nic nie mówi na ten temat.

Przy nanoszeniu lokalizacji słupków z 1925 roku posiłkowano się fotoplanem Warszawy z 1935 roku, udostępnionym w serwisie WMS m.st. Warszawy (https://wms.um.warszawa.pl/serwis).

Kolejnym źródłem, które wymagało sporej dozy cierpliwości, była „grafika przystankowa”. Schematy były rozrysowane dosyć dokładnie, jednak niektóre plany pozostawiały wiele do życzenia tak jak np. skrzyżowanie ulic Płockiej i Grenady, które w żaden sposób w rzeczywistości nie przypomina litery „Y” (prędzej literę „T”).

Baza Rozkładów Jazdy zawiera tylko przystanki czynne. Ze względu na rzucający się w oczy brak przystanków tramwajowych na ul. Puławskiej, zawieszonych wówczas w związku z budową tramwaju do Wilanowa, przystanki te zostały do warstwy dodane ręcznie.

Baza danych współcześnie istniejących przystanków stała się też referencją dla przystanków
z 1994 roku, dla których jedyną ówczesną referencją była „grafika przystankowa”. W przypadkach, w których z dużym prawdopodobieństwem przystanek nie zmienił lokalizacji na przestrzeni lat, przystanek z 1994 roku był przyciągany do obecnej lokalizacji.