Do 17 czerwca 2023 r. jako materiały referencyjne zostały wybrane następujące źródła:
- Tramwaje i autobusy miejskie w Warszawie. Przewodnik oficjalny, 1925, Warszawa, https://polona.pl/preview/84667384-19a9-46bf-994e-a0aa3bf6b7d9
- „Grafika przystankowa” z 1994 roku, zawierająca schematy istniejących zespołów przystankowych z dokładnym rozmieszczeniem każdego przystanku
- Baza Rozkładów Jazdy Zarządu Transportu Miejskiego pobrana 1 czerwca 2023
Opracowanie danych
Przewodnik z 1925 roku wskazywał precyzyjnie lokalizację przystanku (przed lub za skrzyżowaniem), jednak w wielu miejscach zdarzały się rozbieżności. W celu usystematyzowania nazw przystanków bądź ich lokalizacji dokonano szczegółowej analizy opisów i map poszczególnych linii. Po porównaniu ich wybrano najczęściej pojawiające się nazwy.
Linia | Jest | Inne wersje | Wersja wspólna | Uwagi |
O | Ekspedycja | Pl. Zbawiciela | dodano uwagę dla przystanku Pl. Zbawiciela | dla linii O: Ekspedycja |
O | kropka w rejonie pl. Krasińskich, brak nazwy w spisie przystanków | Pl. Krasińskich | ||
O, 4 | w spisie przystanków zamienione między sobą nazwy przystanków Miodowa i Długa | przystanek w kierunku północnym: Długa, przystanek w kierunku południowym: Miodowa | przyjęto nazewnictwo z innych linii | |
O | kropka w rejonie skrzyżowania Nowego Światu i ul. Książęcej w kierunku północnym, brak nazwy w spisie przystanków | Nowy Świat | Nowy Świat | |
O | kropki w rejonie skrzyżowania pl. Trzech Krzyży i ul. Hożej w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków | dla innych linii również występują kropki w tych miejscach bez nazw w spisie przystanków, ale można przypuszczać, że nie powinno ich być ze względu na zbyt małą odległość | kropki usunięto | |
O | kropki przystanków Nowowiejska, Al. Ujazdowskie i Służewska prawdopodobnie naniesiono jedno skrzyżowanie za daleko | kropki przesunięto w pobliże skrzyżowania z ul. Służewską | ||
O | jedna kropka w rejonie ul. Służewskiej, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
P | Ekspedycja | w nagłówku: Powiśle | Powiśle, dodano uwagę | dla linii P: Ekspedycja |
P | brak kropki dla przystanku Dobra w jednym kierunku | z przystanku w dwóch kierunkach korzystają tylko linie tramwajowe | oznaczenie obu przystanków jako tramwajowe | |
P | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Nalewki i Gęsiej w kierunku wschodnim, brak nazwy w spisie przystanków dla obu kierunków | Nalewki | ||
P | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Dzikiej i Gęsiej w kierunku północnym, podana nazwa Nalewki | Gęsia | ||
P | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Dzielnej i Dzikiej w kierunku wschodnim, podana nazwa Gęsia | Dzika | ||
P | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Karmelickiej i Dzielnej w kierunku północnym, podana nazwa Dzika | Dzielna | ||
P, 2 | brak kropki dla przystanku Leszno | naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Solnej i Leszno w kierunku północnym | ||
P | kropki w rejonie pl. Grzybowskiego w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków | Pl. Grzybowski | ||
P | kropki w rejonie skrzyżowania ul. Solec i ul. Dobrej w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków | Wiadukt | ||
1 | kropka w rejonie pl. Unii Lubelskiej w kierunku wschodnim, brak nazwy w spisie przystanków | Pl. Unji Lubelskiej | ||
1 | Łazienki | dla innych linii Łazienki lub Al. Ujazdowskie | Łazienki | również jako: Al. Ujazdowskie |
1 | Ekspedycja | w nagłówku: Powązki | Powązki, dodano uwagę | dla linii 1 i 8: Ekspedycja |
2 | Ekspedycja | w nagłówku: Czerniaków | Czerniaków, dodano uwagę | dla linii 2: Ekspedycja |
2 | brak kropek dla przystanków Szosa Siekierki w obu kierunkach | naniesiono kropki naprzeciw siebie w pobliżu skrzyżowania ul. Czerniakowskiej z ul. Wolicką | lokalizacja orientacyjna | |
2 | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Czerniakowskiej i ul. Ludnej w kierunku północnym, brak nazwy w spisie przystanków | kropkę usunięto | ||
2 | kropka w rejonie skrzyżowania Nowego Światu i ul. Książęcej w kierunku południowym jako Pl. 3 Krzyży | dla innych linii Książęca | Książęca | |
2 | Królewska | dla innych linii Grzybowska lub Królewska | Grzybowska | również jako: Królewska |
2, 4 | brak kropki dla przystanku Ekspedycja | dodano uwagę dla przystanku Pl. Muranowski przy ul. Nalewki | dla linii 2 i 4: Ekspedycja | |
3 | Ekspedycja | dla innych linii Pl. Unji Lubelskiej | dodano uwagę dla przystanku Pl. Unji Lubelskiej w kierunku północnym przed skrzyżowaniem z ul. Bagatela | dla linii 3, 10, 14, 18, 20: Ekspedycja |
3 | w spisie przystanków przystanki Miodowa i Długa zostały zapisane jako Długa w obu kierunkach | przystanek w kierunku północnym: Długa, przystanek w kierunku południowym: Miodowa | przyjęto nazewnictwo z innych linii | |
4 | kropka w rejonie skrzyżowania Nowego Zjazdu i Krakowskiego Przedmieścia w kierunku zachodnim, brak nazwy w spisie przystanków | Miodowa | ||
4 | brak kropek dla przystanków Dworzec Wschodni w obu kierunkach | naniesiono jedną kropkę w pobliżu dworca | lokalizacja orientacyjna, obowiązuje w obu kierunkach | |
4 | brak kropek dla przystanków Ekspedycja w obu kierunkach | naniesiono jedną kropkę w pobliżu dworca | lokalizacja orientacyjna, obowiązuje w obu kierunkach | |
5 | brak kropki dla przystanku Karolkowa w kierunku wschodnim | naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Wolskiej i Karolkowej w kierunku wschodnim | ||
5 | brak kropki dla przystanku Mirowska w kierunku wschodnim | naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Chłodnej i Mirowskiej w kierunku wschodnim | ||
5 | jedna kropka w rejonie ul. Bielańskiej dla przystanku Bielańska, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
5 | jedna kropka na pl. Teatralnym, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
5 | Pl. Zamkowy | dla innych linii Miodowa lub Pl. Zamkowy | Miodowa | również jako: Pl. Zamkowy |
7 | brak kropki dla przystanku Rogatka | naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Radzymińskiej z torami kolejowymi | lokalizacja orientacyjna | |
8 | Grzybowska | dla innych linii Królewska lub Grzybowska | Królewska | również jako: Grzybowska |
9 | Ekspedycja | dla innych linii Młynarska | dodano uwagę dla przystanku Młynarska w kierunku wschodnim przed skrzyżowaniem z ul. Młynarską | dla linii 9, 16: Ekspedycja |
9 | brak kropki dla przystanku Gazownia | naniesiono kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Bema z ul. Dworską | lokalizacja orientacyjna | |
12 | brak kropek dla wszystkich przystanków | wykorzystano oznaczenia dla innych linii | ||
12 | brak kropki dla przystanku Pętlica | dla innych linii Ekspedycja | dodano uwagę dla przystanku Ekspedycja | dla linii 12: Pętlica |
14 | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Nalewki i ul. Bielańskiej w kierunku południowym, brak kolejnej nazwy Tłomackie w spisie przystanków | kropkę usunięto | ||
14 | Ekspedycja | dla innych linii Dworzec Gdański | dodano uwagę dla przystanku Dworzec Gdański | dla linii 14, 17: Ekspedycja |
15 | Ekspedycja | dla innych linii Pl. Teatralny | dodano uwagę dla przystanku Pl. Teatralny | dla linii 15, 21, 23: Ekspedycja |
15 | jedna kropka przed dw. Gdańskim, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
15 | brak kropek dla wszystkich przystanków od dw. Gdańskiego na północ | lokalizacja orientacyjna, obowiązuje w obu kierunkach | ||
16 | Królewska jako osobny przystanek w kierunku południowym na ul. Królewskiej | dla innych linii tylko jeden przystanek na ul. Granicznej jako Grzybowska lub Królewska | dodano kropkę z nazwą Królewska | |
16 | Hale Mirowskie | dla innych linii Mirowska | Mirowska | również jako: Hale Mirowskie |
17 | kropka w rejonie skrzyżowania ul. Topolowej z ul. Nowowiejską kierunku północnym, brak nazwy w spisie przystanków | Topolowa | ||
17 | kropki w rejonie pl. Politechniki w obu kierunkach, brak nazwy w spisie przystanków | Pl. Politechniki | ||
19, 20 | w spisie przystanków zamienione między sobą nazwy przystanków Senatorska i Daniłowiczowska | przystanek w kierunku północnym: Daniłowiczowska, przystanek w kierunku południowym: Senatorska | przyjęto nazewnictwo z innych linii | |
20 | Dworzec Główny | dla innych linii Al. Jerozolimskie | Al. Jerozolimskie | |
20 | Rogatka Wolska (dawn.) róg Okopowej | dla innych linii Towarowa | Towarowa | |
21 | brak kropek dla przystanków Strzelecka i Konopacka | naniesiono kropki w pobliżu skrzyżowania ul. 11 Listopada z ul. Konopacką | lokalizacja orientacyjna | |
21 | jedna kropka w rejonie ul. Kowieńskiej, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
21 | jedna kropka w rejonie ul. Ś-go Wincentego, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
21 | jedna kropka w rejonie cmentarza żydowskiego, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
21 | jedna kropka w rejonie cmentarza bródnowskiego, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
21 | jedna kropka w rejonie ul. Syrokomli, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
21 | brak kropki dla przystanku Poborzańska w kierunku północnym | naniesiono kropkę naprzeciw przystanku Białołęcka w kierunku południowym | ||
23 | jedna kropka w rejonie ul. Grabowskiej, podczas gdy przystanek obowiązuje dla dwóch kierunków | pozostawiono jedną kropkę, dodano uwagę | obowiązuje w obu kierunkach | |
23 | brak kropek dla przystanków Cm. Prawosławny w obu kierunkach | naniesiono jedną kropkę w pobliżu wejścia na cmentarz | obowiązuje w obu kierunkach | |
23 | brak kropek dla przystanków Baltazara w obu kierunkach | naniesiono jedną kropkę w pobliżu skrzyżowania ul. Wolskiej z ul. Baltazara | obowiązuje w obu kierunkach | |
23 | brak kropek dla przystanków Cm. Katolicki w obu kierunkach | naniesiono jedną kropkę w pobliżu wejścia na cmentarz | obowiązuje w obu kierunkach | |
A | brak mapy dla linii A | naniesiono kropki w orientacyjnych lokalizacjach | lokalizacja orientacyjna | |
3 | brak mapy dla linii A | naniesiono kropki w orientacyjnych lokalizacjach | lokalizacja orientacyjna |
Dla przystanków obsługiwanych przez tramwaje i autobusy wprowadzono oznaczenie wspólne: kropkę z literami T/A.
Przewodnik z 1925 roku opisuje precyzyjnie wszystkie linie tramwajowe: 1-12 i 14-23 (nie było wówczas linii 13) oraz O i P. Dość pobieżnie zostały omówione linie podmiejskie: tramwajowa A i autobusowa 3, dla których nie przygotowano map. W dodatku, pierwsza z linii ma wskazane tylko dwa przystanki: Opaczewska i Okęcie. Poszukując informacji na temat jakiegokolwiek centrum Okęcia, należy sugerować się jego rozwojem w tamtych latach i powstaniem fabryki samolotów i silników lotniczych, która mogła generować duże potoki pasażerskie w komunikacji miejskiej. Budynek dawnej Wytwórni Silników nr 1 Polskich Zakładów Lotniczych znajduje się po dziś dzień przy al. Krakowskiej 110/114 i okolice tego budynku przyjęto za lokalizację przystanku linii podmiejskiej. Także nazwy przystanków linii 3 odnoszą się do obiektów, których próżno dziś szukać w terenie, np. „garb. Br. Jeronim”, co mogło oznaczać prawdopodobnie garbarnię, jednak szybka kwerenda internetowa nic nie mówi na ten temat.
Przy nanoszeniu lokalizacji słupków z 1925 roku posiłkowano się fotoplanem Warszawy z 1935 roku, udostępnionym w serwisie WMS m.st. Warszawy (https://wms.um.warszawa.pl/serwis).
Kolejnym źródłem, które wymagało sporej dozy cierpliwości, była „grafika przystankowa”. Schematy były rozrysowane dosyć dokładnie, jednak niektóre plany pozostawiały wiele do życzenia tak jak np. skrzyżowanie ulic Płockiej i Grenady, które w żaden sposób w rzeczywistości nie przypomina litery „Y” (prędzej literę „T”).
Baza Rozkładów Jazdy zawiera tylko przystanki czynne. Ze względu na rzucający się w oczy brak przystanków tramwajowych na ul. Puławskiej, zawieszonych wówczas w związku z budową tramwaju do Wilanowa, przystanki te zostały do warstwy dodane ręcznie.
Baza danych współcześnie istniejących przystanków stała się też referencją dla przystanków
z 1994 roku, dla których jedyną ówczesną referencją była „grafika przystankowa”. W przypadkach, w których z dużym prawdopodobieństwem przystanek nie zmienił lokalizacji na przestrzeni lat, przystanek z 1994 roku był przyciągany do obecnej lokalizacji.